Navigate / search

Tanka drivmedel med TRB-kort

Satsa på TRB-tankkort

Varmt välkommen att tanka på TRB-nätets hundratal tankstationer runt om i landet. I vårt tankstationsnät erbjuder vi högkvalitativa drivmedelsprodukter med god klimatprestanda till bl.a. tunga fordon. Du som kund kan tanka HVO100 på över 20 stationer, dieselprodukter med upp till 50% förnybart samt AdBlue på ca hälften av stationerna. Genom att tanka på TRB-stationerna, som är placerade utefter delägarföretagens verksamhet, så bidrar du till lokalt företagande. Med TRB-kortet går nämligen vinsten tillbaka till de lokal delägarföretagen.

Du hittar din närmaste TRB-station på www.trb.se/tankstationer

Tankkort skaffas enkelt via närmaste TRB-företag. Läs mer här…

På väg mot fossilfritt

Tanka HVO100 hos Alltransport i Norsholm

2017-09 Norsholm - Alltransport 5

Alltransport har nu öppnat upp för tankning av HVO100 på sin TRB-tankanläggning i Norsholm på Norsholmsvägen 49. Anläggningen är därmed den 21:e HVO100-anläggning totalt i hela TRB:s stationsnät.

Välkommen att tanka klimatsmart via TRB:s tankstationsnät! 

Mer information om aktuell tankanläggning nås här…
Information om samtliga våra tankanläggningar nås via trb.se/tankstationer

Vad är HVO100?

HVO100 är ett förnybart dieseldrivmedel som har mycket snarlika egenskaper som vanligt diesel. HVO står för Hydrerade Vegetabiliska Oljor. Benämningen HVO100 avser att drivmedlet till 100% består av HVO, till skillnad från inblandning (drop-in). Likheten med vanlig diesel gör att det ofta inte behövs specialbyggda fordon eller tankanläggningar. För att använda HVO100 behöver respektive fordons- eller maskintillverkare ge sitt godkännande avseende eventuell påverkan på garanti och service. Orsak till detta är att HVO100 inte uppfyller EN590 (specifikationen för standarddiesel) på grund av något för låg densitet. Ett stort antal, men inte alla, fordons- och maskinleverantörer på europeisk marknad har redan givit sitt godkännande och utfört certifiering gentemot EN15940 (ny standard för HVO). Läs mer via www.HVO100.se

Miljöchefer på äventyr!

Den 10-11 maj 2017 träffades TRB-gruppens miljö- och kvalitetschefer för att utbyta kunskap och erfarenheter. Konferensen inleddes i TRB-delägaren GLC:s nya lokaler i Angered. Här fick deltagarna en inblick i GLC:s verksamhet, samt senaste nytt om elvägar, alkolås, m.m.

Därefter fick deltagarna stifta ytterligare bekantskap med eldrift, då Tesla Motors besöktes och Tesla Modell S fick testköras. Därefter gick färden söderut mot Gottskär där RIB-båt väntade för en utmanade tur ut till lilla ön Nidingen.

Efter övernattning hölls konferens ute på Nidingen där TRB-gruppen hade stort erfarenhetsutbyte inom områdena miljö, hållbarhet, kvalitet m.m.

Vi på TRB summerar en äventyrlig och annorlunda konferens tillsammans med alla härliga, engagerade och kunniga miljö- och kvalitetschefer inom TRB-gruppen.

Tack till Er alla och ett särskilt tack till GLC som stod värd för konferensen!

(Foto: Bild 1/Kjell Lun

Miljöchefskonf 2017-05

 

 

 

 

 

Sju av tio mil fossilfria i Östergötland – Alltransport provkör förnybar standarddiesel

TRB-delägaren Alltransport i Östergötland AB provkör just nu en standarddiesel med 70 procent förnybart innehåll. Det innebär att sju av tio mil blir fossilfria samt att de fossila koldioxidutsläppen reduceras med drygt 60 procent.

Bild Mathias Cato nr 1

Preem, Alltransport i Östergötland och TRB Sverige genomför just nu ett testprojekt med en diesel innehållande 70 procent förnybart innehåll. Den förnybara andelen består av 63 procent HVO och 7 procent RME.

Genom att använda en drivmedelsprodukt som uppfyller tekniska specifikationen för standarddiesel fungerar det förnybara drivmedlet i både gamla och nya fordon med befintliga garantier, serviceintervaller samt utan extra tillstånd från fordonstillverkare. Dessutom kan vi använda befintliga cisterner på våra stationer och anläggningar, säger Eva Clintenell, produktspecialist på Preem.

Ytterligare fördel med att använda en standarddiesel är att transporterna blir effektivare, eftersom det inte är fler produkttyper som behöver distribueras. Vilket också innebär mindre koldioxidutsläpp i sig.

Beräkningar under testprojektet visar att de fossila koldioxidutsläppen reduceras med drygt 60 procent genom användandet av den specialanpassade biodrivmedlet.

– Testprojektet visar att Preem redan idag kan tillverka biodrivmedel som uppfyller regeringens krav om reduktionsplikt  för år 2030, dock i liten skala. Utmaningen framöver är att kunna öka tillgången på hållbara råvaror samt produktionskapaciteten, säger Eva Clintenell.

Bland testförarna är reaktionerna positiva.

– Det har gått bra. Känns som det är lite mer drag i motorn, säger Kristian Andersson på Blå Kustens Transporter AB.

Bild Linus Månsson nr 3

– Fordonet orkar lika mycket och förbrukningen är densamma fast nu då med stor andel förnybart, det fungerar bra, säger Linus Månsson på Anläggningstransporter i Norrköping AB.

– Det känns som vanligt, samma prestanda som med fossilt drivmedel, säger Mathias Cato på Magnus Larssons Maskingräv AB.

– Testet i Östergötland är en följd av en bra dialog mellan Preem, TRB och Alltransport. Det ligger helt i linje med våra ambitioner inom TRB-gruppen. Klimatsmarta drivmedel är en central framtidsfråga, säger Fredrik Landegren, VD på TRB Sverige AB.

 

TRB erbjuder ramavtal

Ramavtal

TRB erbjuder delägarföretag och dess verksamhet ett antal olika ramavtal och erbjudande. Bakgrunden till detta är att vi på TRB Sverige vill underlätta för våra delägarföretag att komma igång med olika produkter och tjänster – till en rimlig prisnivå.

Information om  produkter och tjänster som vi ingått ramavtal kring framgår via www.trb.se/ramavtal.

Komplett lista inkl. avtalsdokument tillgängliggörs för TRB:s delägarföretag vi TRB:s intranät.

Kontakta oss på TRB Sverige för mer information kring våra ramavtal.

TRB Sverige ingår samarbete med Tricorona Climate Partner angående klimatkompensation

Klimatkompensation_Tricorona_stor

I TRB-nätverket har vi stort fokus på omställning mot mer miljö- och klimatsmarta transporter. Vi jobbar aktivt med ständigt klimatförbättrande åtgärder i den egna verksamheten, där omställning till mer förnybara och klimatsmarta drivmedel är en viktig del. Vi vill dock gå längre än så. TRB-delägarna kan komplettera sina egna åtgärder genom att erbjuda klimatkompensation på kvarstående klimatpåverkan för de uppdrag man erbjuder. Därav har TRB Sverige ingått samarbetsavtal med Tricorona Climate Partner – ett svenskt företag som hjälper företag och organisationer att ta sitt hållbarhets- och klimatansvar bl.a. genom klimatkompensation.

Detta är resultatet av en arbetsgrupp inom TRB-företagen som under en tid har arbetat för att hitta ett upplägg kring klimatkompensation. Upplägget innebär möjligheter för TRB-delägarna att erbjuda sina transportköpande kunder klimatkompensation för utförda transportuppdrag.

Vi på TRB ser klimatkompensation som ett viktigt komplement till egna klimatförbättringar såsom övergång från fossila till förnybara drivmedel. Genom klimatkompensation sätts en kostnad på klimatutsläppen som skapar en drivkraft för ytterligare egna klimatförbättrande åtgärder.

Läs mer via www.trb.se/klimatkompensation


Vi på TRB erbjuder våra delägarföretag ett antal ramavtal inom olika områden. Läs mer om våra ramavtal via www.trb.se/ramavtal

 

Hjälp! Vad betyder alla uttryck och begrepp?

Fredrik funderar

Tycker du att det förekommer en massa uttryck, begrepp och förkortningar som du inte känner till? Inte så konstigt då det inom biodrivmedelsområdet förekommer mycket av den varan.

Vi på TRB jobbar dagligen med informationsspridning, utbildningar och rådgivning inom drivmedelsområdet. Nu publicerar vi en ordlista med f.n. med närmare 30 olika uttryck för att försöka räta ut en del frågetecken. Vill du förstå mer inom drivmedelsområdet för tung trafik? Klicka in på www.trb.se/ordlista

Hittar du inte svaret där – kontakta oss på TRB så hjälper vi dig på bästa sätt!

info@trb.se
www.trb.se
033 – 10 24 20


 

Ordlista

Elvägs-satsningar på dagens agenda

Elvagar

Vi på TRB Sverige har sedan en längre tid haft en god dialog med RISE Viktoria angående elvägar. Bakgrunden till detta är vår övertygelse om behovet av flera alternativ för att uppnå en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Fredagen den 20/1-17 höll Martin Gustavsson och Conny Börjesson från RISE Viktoria en mycket givande och intressant presentation exklusivt för TRB-gruppen kring elvägar. Deltagarna fick ta del av nuläget kring elvägar och arbete som pågår för att se över kommande elvägsetableringar.

Tack Martin och Conny för en mycket givande dialog!

 

Relaterade länkar: 

2017-01-21 Presentation Elvägar, RISE Viktoria